У процесу успешног прилагођавања детета на колектив, кључну улогу игра степен флексибиности и воље родитеља за овај корак. Досадашње искуство у раду са децом показало је да су лекције из уџбеника на тему адаптације веома корисне, али да се у њима занемерује нешто што смо ми, васпитачи, као активни учесници у том процесу уочили, а то је да је увек лакша адаптација детета него родитеља. Наша препорука је да се процес привикавања детета и родитеља уводи постепено. Дан када треба да се одвоје од свог малишана и да га пусте у живот, веома је важан за родитеље. Деца га се касније скоро и не сећају, нарочито она деца која су у најранијем узрасту ступила у колектив. С друге стране, за родитеље је то дан пред који почињу преиспитивања и одуговлачења (“Морамо ли, хајде да га пустимо до пролећа…..или, док му прође рођендан“), све време покушавајући да нађу решење за ситуацију.
Суштински, у процесу успешне адаптације детета на колектив, кључну улогу игра степен флексибиности и воље родитеља за овај корак. Уколико се родитељ колеба, има “план Б“ у виду баке, деке, дадиље, уколико су код родитеља изражени страх, неповерење и паника, дете ће то приметити и то ће се лоше одразити на успешност прилагођавања и социјализације. Досадашње искуство у раду са децом показало је да су лекције из уџбеника на тему адаптације веома корисне, али да се у њима занемерује нешто што смо ми васпитачи, као активни учесници у том процесу уочили, а то је да је увек лакша адаптација детета него родитеља. Први и кључни корак је да сами са собом донесете одлуку да је време за обданиште. Том приликом, ставите на папир све оно позитивно што ће тај преокрет донети вама и вашој породици (олакшана материјална ситуација, задовољство напредовањем у каријери) и са друге стране негативно (евентуална лоша реакција детета на колектив) и видећете да ли је прави тренутак за одвајање.
Најчешћа питања родитеља у току адаптације:
Процес привикавања на колектив је нешто што је временски немогуће предвидети. Код сваког детета је он индивидуалан, па тако и дужина адаптабилног периода варира од детета до детета. Оно што се показало у пракси, то је да се деца углавном привикну на колектив после две недеље континуираног доласка. Наша препорука је да се процес привикавања детета и родитеља уводи постепено. Ово подразумева да први дан, родитељ буде 10-ак минута са дететом у новом колективу. То је довољно времена да дете “сними” простор и оду кући уз договор да ће сутра опет доћи. Следећег дана дете остаје без родитеља максимално 20 минута и то тако што се поздрави са родитељима, они му кажу да иду на кратко до продавнице, да купе нешто што дете воли (нпр. слаткиш) и оду без обзира на реакцију детета (плач, дозивање…). Веома је важно да дођу након истека договореног времена и донесу то што су обећали да ће купити јер дете тако стиче осећај поверења и сигурности у родитеље да ће се они увек вратити по њега. Након тога сваки следећи дан се дужина боравка детета продужава у зависности од тога како дете реагује. Наравно, уколико би дете бурно реаговало, родитељ би био позван да у најкраћем року дође. Често родитељи питају да ли могу да буду присутни док се дете адаптира. Наш одговор је: “Што краће, само онолико колико је неопходно-при доласку и одласку“. Уколико родитељ заједно са дететом буде у групи док се оно адаптира, оно је све време упућено на њега (додаје му играчке, вуче га за руку од кутка до кутка у соби), чиме потпуно занемарује другаре који су око њега, а то је супротно од онога што адаптацијом покушавамо да постигнемо-социјализација детета унутар колектива. Такође, ако је родитељ дуже остао у простору где деца бораве, дете ће се навићи да је он ту, везаће га за тај простор и сваки наредни дан ће патити јер ће очекивати да су мама и тата “баш ту где су већ били и играли се са мном“. Оно што је такође значајно, већ долазећа, адаптирана деца би у том случају тражила и била тужна што њихови родитељи нису заједно са њима.
Како ће процес прилагођавања изгледати у многоме зависи и од узраста детета и од тога да ли је већ било у колективу. Млађа деца, по правилу, бурно реагују, јако плачу приликом одвајања од родитеља, што је и очекивано, јер је то знак да дете реагује на прави начин на одвајање и да долази из породице где владају добри односи (наравно да дете више воли да буде са мамом и татом кодкуће, него у вртићу). Таква бурна реакција је, по правилу, краткотрајна- дете плаче један минут, а онда, чим му нешто или неко скрене пажњу, престаје и укључује се у игру. Наравно, оно се с’ времена на време сети, опет заплаче али је то све краткотрајно и може му се скренути пажња на нешто друго. Важно је да се дете навикне на простор, на другу децу, на васпитаче, а како време одмиче, оно ће се постепено укључивати у све елементе режима дана.